sunnuntai 18. tammikuuta 2015

Mulle kans villatakki!

"Mulle kans uusi villatakki", tokaisi tyttö kun oltiin ostamassa kummitytön villatakkiin lankoja. Itse sai valita värin ja valinta oli tällä kertaa tumma violetti. Aika kivaa vaihtelua kaiken sen pinkin jälkeen. Malli 66 Novitan Talvi 2014 lehdestä, lankana 7 veljestä ja puikot kokoa 4 ja 4,5.


Napit askarreltiin itse Fimo-massasta kun sopivia ei nappijemmasta löytynyt. Ja tulihan sitä pinkkiä tähänkin vaatteeseen, tyttö sai valita itse myös nappien värit.



sunnuntai 11. tammikuuta 2015

Pannulappuja ja lumihiutaleita

Vielä viimeiset jouluaiheiset tekeleet. Jämälangoista pannulappuja ja lumihiutaleita.



 

 
Pitkään idean tasolla marinoitunut kokeilu vanhan kirjan tuunauksesta on myös valmistunut. Kierrätyskeskuksesta ostetun kirjan sisälle kaiversin maattoveitsellä lokeron, liimasin lokeron reunat yhteen ja lopuksi liimailin koristeet päälle. Tämä on yhdistelmä uutta ja vanhaa, osa pitseistä on uusia ja osa lasten isomummun tekemiä. Iso-mummun nypläämä pitsin pätkä ja virkattu kukkanen pääsivät rasian kanteen.

Karkkikoruja askarreltiin pari vuotta sitten fimo-massasta oikein urakalla ja nyt ovat tytöllä kovassa käytössä nuo herkut.

torstai 8. tammikuuta 2015

Kummitytölle villaa ja kissoja

Jo viime marraskuussa valmistuivat ihanalle kummitytölle 4-v synttärilahjaksi villatakki ja trikoiset legginsit.  
Villatakissa lankana on pitkästä aikaa 7-veljestä. Mallina on Loki (http://www.ravelry.com/patterns/library/loki-2) ja puikot 3,5. Kiva neuloa, kun ei tarvinnut yhtään saumaa ommella. Rohkeasti vaan saksilla halki etukappale siksakilla ompelun jälkeen ja ohjeesta poiketen tein nappilistan tuohon eteen.



maanantai 8. joulukuuta 2014

Erilaista pyykkiä

Paikallislehden ohjeen innoittamana marssin ostamaan paperinarua ja liimaa. Ensimmäinen haaste oli vesi-ilmapallojen täyttö pelkällä ilmalla. Ei nuo meidän palot puhaltamalla täyttyneet, joten piti pyytää poika avuksi. Ensin vedellä pallo pullolleen, vedet pois ja sitten puhaltamaan. Muutaman räjähtäneen pallon jälkeen alkoi homma sujua.
Sitten vaan liimaa ja vettä sopivaksi sörsseliksi ja paperinauhaa sinne uimaan. Ja nyt olikin jo kiire pyörittää nauhaa pallojen ympärille. Välillä kun jäi nauha likoamaan vähän liiaksi pitkää aikaa, oli homma aika sotkuista ja vesi-liimaseosta löytyi laajalta alueelta kodinhoitohuoneesta.
Seuraavana päivänä olivat pyykit kuivuneet ja lapset pääsivät taas apuun, pallot piti puhkaista. Ja sitten ei muuta kuin pujottamaan ledivalonauhaan palloja ja kuumaliimalla vielä viimeistelin kiinnityksen.

Pyykit kuivumassa
Isompi pallo mummille itsenäisyyspäivän tunnelmaa luomaan

 
 
 
 

perjantai 5. joulukuuta 2014

Koukulta ja puikoilta

Virkkuukoukku ja puikot ovat heiluneet enemmän ja vähemmän ahkerasti ja seuraavanlaisia väkerryksiä on valmistunut.

Tähti-matto Lankavan ohjeen mukaan (www.lankava.fi)
 
Rrrrauh, sanoo karhu. Arvaa, kenen jalkaan nämä meni?

 
Calystegia -kauluri Ravelrystä löytyvän ohjeen mukaan: http://www.ravelry.com/patterns/library/calystegia-cowl


Näitä kukkasia saattaa valmistua useampia ja  joulun aikaan löytyä yllättävistä paikoista, kyseessä siis pannulappu jämälangoista.
 
Ja vielä vähän askartelua, pojan synttäreille ongintapalkinnoiksi heijastimet pimeille koulumatkoille. Huopaa, heijastinkangasta, nappeja ja nauhoja jemmalaatikosta, sakset, ompelukone, kuumaliima, niillä on pöllöt tehty.


lauantai 1. marraskuuta 2014

Ompelupäivän antia

Syyslomalla oli luksuspäivä, kahden ompelevan ystävän kanssa kokoonnuttiin meidän keittiön pöydän ympärille ja aloitettiin hommat. Kukin ompeli omiaan ja minä sain päivän aikana tehtyä pojalle college-housut, tytölle huolisyöpön ja itselle perhospipon. Oli se vaan kivaa, kun sai keskittyä ihan rauhassa omiin hommiin.
 
Pojalle housut joustocollegesta Ottobre 4/2014, malli Mock Denim. Oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen kerta kun ompelen sivusaumattomat ja taskulliset housut, sen verran monta kertaa joutui ratkoja hommiin.

Huolisyöppö kaapissa jemmatuista veloureista. En tiedä johtuiko tästä pahojen unien syöjästä vai mistä, mutta seuraavan yönä kun uusi syöppö oli sängyssä, tyttö nukkui pitkästä aikaa yönsä huutamatta. Ehkä tässä uudessa kaverissa on taikaa...
Perhospipo valmistui ompelupäivänä, bambipipo toisella kertaa. Bambi piti mennä isommalle kummitytölle, mutta eihän se taas ihan mennyt niin kuin alun perin suunnittelin. Kesken matkaa päätin laittaa fleece-kankaan tuonne väliin vuoreksi ja kun se jousta sitten yhtään, niin tästä tuli liian pieni. Toivottavasti mahtuu pienemmälle kummitytölle.


Kerrankin pikasurautus onnistuu ilman ratkojan käyttöä. Tuubihuivi omaan käyttöön valmistui eräänä iltana kun töiden jälkeen iski inspiraatio ommella jotain nopeaa.


Kangaskaupasta tarttui mukaan pöllökangasta, mihin poika ihastui ikihyviksi. Siitä sitten miettimään mitä koululainen tällaisesta kankaasta suostuu päällänsä pitämään. Yöpaita, se siitä tuli ja valmistumisen jälkeen on joka yö ollut päällä. Tähtikangas osui ihan nappiin noihin hihoihin, ei ole liikaa pöllöjä päällä.

lauantai 11. lokakuuta 2014

Housuja, housuja

Kansalaisopiston ompelukurssille valitsin ensimmäiseksi työksi housut pojalle. Kankaan ostin jo reilu vuosi sitten ja se on pestynä ja silitettynä odottanut inspiraatiota. Malliksi valikoitui uusimmasta Ottobresta 4/2014 'Willy W', mallissa kankaana on joustosametti, minä tein vähän paksummasta joustamattomasta puuvillasta. Porukassa ommellessa tulee keskityttyä enemmän tekemiseen ja olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen. Ja poikakin tykkää, nytkin lähti kuvauksen jälkeen kaverin luokse uudet housut jalassa.
 

Takataskut löytyy

Polvissa on tuplakangas, niin kestää kovempaa käyttöä
 
Vyölenkit väkersin vielä ihan lopuksi kun näytti jotenkin keskeneräiseltä ilman


 Annukan inspiroimana (jälleen kerran) kävin kaavaostoksilla (Onion 4029) Kestovaippakaupassa ja ompelin kaapissa odottaneesta mustasta joustocollegesta itselleni housut. Lahkeensuissa on ohjetta pidemmät resorit, muuten menin ihan ohjeen mukaan. Kaava toimii, tätä käytän kyllä jatkossakin.