| Napit askarreltiin itse Fimo-massasta kun sopivia ei nappijemmasta löytynyt. Ja tulihan sitä pinkkiä tähänkin vaatteeseen, tyttö sai valita itse myös nappien värit. |
sunnuntai 18. tammikuuta 2015
Mulle kans villatakki!
"Mulle kans uusi villatakki", tokaisi tyttö kun oltiin ostamassa kummitytön villatakkiin lankoja. Itse sai valita värin ja valinta oli tällä kertaa tumma violetti. Aika kivaa vaihtelua kaiken sen pinkin jälkeen. Malli 66 Novitan Talvi 2014 lehdestä, lankana 7 veljestä ja puikot kokoa 4 ja 4,5.
sunnuntai 11. tammikuuta 2015
Pannulappuja ja lumihiutaleita
Vielä viimeiset jouluaiheiset tekeleet. Jämälangoista pannulappuja ja lumihiutaleita.
| Karkkikoruja askarreltiin pari vuotta sitten fimo-massasta oikein urakalla ja nyt ovat tytöllä kovassa käytössä nuo herkut. |
torstai 8. tammikuuta 2015
Kummitytölle villaa ja kissoja
Jo viime marraskuussa valmistuivat ihanalle kummitytölle 4-v synttärilahjaksi villatakki ja trikoiset legginsit.
Villatakissa lankana on pitkästä aikaa 7-veljestä. Mallina on Loki (http://www.ravelry.com/patterns/library/loki-2) ja puikot 3,5. Kiva neuloa, kun ei tarvinnut yhtään saumaa ommella. Rohkeasti vaan saksilla halki etukappale siksakilla ompelun jälkeen ja ohjeesta poiketen tein nappilistan tuohon eteen.
maanantai 8. joulukuuta 2014
Erilaista pyykkiä
Paikallislehden ohjeen innoittamana marssin ostamaan paperinarua ja liimaa. Ensimmäinen haaste oli vesi-ilmapallojen täyttö pelkällä ilmalla. Ei nuo meidän palot puhaltamalla täyttyneet, joten piti pyytää poika avuksi. Ensin vedellä pallo pullolleen, vedet pois ja sitten puhaltamaan. Muutaman räjähtäneen pallon jälkeen alkoi homma sujua.
Sitten vaan liimaa ja vettä sopivaksi sörsseliksi ja paperinauhaa sinne uimaan. Ja nyt olikin jo kiire pyörittää nauhaa pallojen ympärille. Välillä kun jäi nauha likoamaan vähän liiaksi pitkää aikaa, oli homma aika sotkuista ja vesi-liimaseosta löytyi laajalta alueelta kodinhoitohuoneesta.
Seuraavana päivänä olivat pyykit kuivuneet ja lapset pääsivät taas apuun, pallot piti puhkaista. Ja sitten ei muuta kuin pujottamaan ledivalonauhaan palloja ja kuumaliimalla vielä viimeistelin kiinnityksen.
Sitten vaan liimaa ja vettä sopivaksi sörsseliksi ja paperinauhaa sinne uimaan. Ja nyt olikin jo kiire pyörittää nauhaa pallojen ympärille. Välillä kun jäi nauha likoamaan vähän liiaksi pitkää aikaa, oli homma aika sotkuista ja vesi-liimaseosta löytyi laajalta alueelta kodinhoitohuoneesta.
Seuraavana päivänä olivat pyykit kuivuneet ja lapset pääsivät taas apuun, pallot piti puhkaista. Ja sitten ei muuta kuin pujottamaan ledivalonauhaan palloja ja kuumaliimalla vielä viimeistelin kiinnityksen.
| Pyykit kuivumassa |
| Isompi pallo mummille itsenäisyyspäivän tunnelmaa luomaan |
perjantai 5. joulukuuta 2014
Koukulta ja puikoilta
Virkkuukoukku ja puikot ovat heiluneet enemmän ja vähemmän ahkerasti ja seuraavanlaisia väkerryksiä on valmistunut.
Tähti-matto Lankavan ohjeen mukaan (www.lankava.fi)
Rrrrauh, sanoo karhu. Arvaa, kenen jalkaan nämä meni?
Calystegia -kauluri Ravelrystä löytyvän ohjeen mukaan: http://www.ravelry.com/patterns/library/calystegia-cowl
Näitä kukkasia saattaa valmistua useampia ja joulun aikaan löytyä yllättävistä paikoista, kyseessä siis pannulappu jämälangoista.
Ja vielä vähän askartelua, pojan synttäreille ongintapalkinnoiksi heijastimet pimeille koulumatkoille. Huopaa, heijastinkangasta, nappeja ja nauhoja jemmalaatikosta, sakset, ompelukone, kuumaliima, niillä on pöllöt tehty.
Tähti-matto Lankavan ohjeen mukaan (www.lankava.fi)
Näitä kukkasia saattaa valmistua useampia ja joulun aikaan löytyä yllättävistä paikoista, kyseessä siis pannulappu jämälangoista.
lauantai 1. marraskuuta 2014
Ompelupäivän antia
Syyslomalla oli luksuspäivä, kahden ompelevan ystävän kanssa kokoonnuttiin meidän keittiön pöydän ympärille ja aloitettiin hommat. Kukin ompeli omiaan ja minä sain päivän aikana tehtyä pojalle college-housut, tytölle huolisyöpön ja itselle perhospipon. Oli se vaan kivaa, kun sai keskittyä ihan rauhassa omiin hommiin.
Huolisyöppö kaapissa jemmatuista veloureista. En tiedä johtuiko tästä pahojen unien syöjästä vai mistä, mutta seuraavan yönä kun uusi syöppö oli sängyssä, tyttö nukkui pitkästä aikaa yönsä huutamatta. Ehkä tässä uudessa kaverissa on taikaa...
Kerrankin pikasurautus onnistuu ilman ratkojan käyttöä. Tuubihuivi omaan käyttöön valmistui eräänä iltana kun töiden jälkeen iski inspiraatio ommella jotain nopeaa.
Kangaskaupasta tarttui mukaan pöllökangasta, mihin poika ihastui ikihyviksi. Siitä sitten miettimään mitä koululainen tällaisesta kankaasta suostuu päällänsä pitämään. Yöpaita, se siitä tuli ja valmistumisen jälkeen on joka yö ollut päällä. Tähtikangas osui ihan nappiin noihin hihoihin, ei ole liikaa pöllöjä päällä.
lauantai 11. lokakuuta 2014
Housuja, housuja
Kansalaisopiston ompelukurssille valitsin ensimmäiseksi työksi housut pojalle. Kankaan ostin jo reilu vuosi sitten ja se on pestynä ja silitettynä odottanut inspiraatiota. Malliksi valikoitui uusimmasta Ottobresta 4/2014 'Willy W', mallissa kankaana on joustosametti, minä tein vähän paksummasta joustamattomasta puuvillasta. Porukassa ommellessa tulee keskityttyä enemmän tekemiseen ja olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen. Ja poikakin tykkää, nytkin lähti kuvauksen jälkeen kaverin luokse uudet housut jalassa.
Annukan inspiroimana (jälleen kerran) kävin kaavaostoksilla (Onion 4029) Kestovaippakaupassa ja ompelin kaapissa odottaneesta mustasta joustocollegesta itselleni housut. Lahkeensuissa on ohjetta pidemmät resorit, muuten menin ihan ohjeen mukaan. Kaava toimii, tätä käytän kyllä jatkossakin.
| Takataskut löytyy |
| Polvissa on tuplakangas, niin kestää kovempaa käyttöä |
| Vyölenkit väkersin vielä ihan lopuksi kun näytti jotenkin keskeneräiseltä ilman |
Annukan inspiroimana (jälleen kerran) kävin kaavaostoksilla (Onion 4029) Kestovaippakaupassa ja ompelin kaapissa odottaneesta mustasta joustocollegesta itselleni housut. Lahkeensuissa on ohjetta pidemmät resorit, muuten menin ihan ohjeen mukaan. Kaava toimii, tätä käytän kyllä jatkossakin.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)